Jeden do tortu?

Kibiców koszykówki niezwykle cieszy fakt, iż ich ulubiona dyscyplina sportu jest coraz częściej pokazywana w telewizji. Obecnie prawa do transmitowania spotkań DBE ma Polsat. W ostatnim czasie, jeden z klubów zaproponował, aby Polsat odsprzedał prawa telewizyjne na zasadzie sublicencji jednej z telewizji regionalnych. Idea była taka, żeby telewizja regionalna relacjonowała mecze tych drużyn, których w danej kolejce nie transmitowałby Polsat. Niestety włodarze telewizji Polsat nie zgodzili się na tego typu odsprzedanie praw.
Z punktu widzenia obowiązującego prawa nie ma żadnego problemu związanego ze sprzedażą praw. Art. 555 Kodeksu cywilnego stanowi, iż do sprzedaży praw stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży rzeczy. Jedynym warunkiem jest wytworzone w doktrynie prawa zastrzeżenie, iż przedmiotem sprzedaży mogą być tylko prawa konkretnie określone, a zatem, jeżeli byłyby to prawa przyszłe, muszą one zostać zindywidualizowane. W omawianej przeze mnie sytuacji nie ma z tym jednak większego problemu, gdyż przedmiotem sprzedaży miałyby być ściśle określone prawa do transmitowania konkretnych meczów.
Nie ma też, jakby się niektórym mogło wydawać, możliwości do sprzedaży praw telewizyjnych telewizjom innym niż Polsat bezpośrednio przez PLK S.A. Prawa telewizyjne są bowiem rodzajem praw niepodzielnych, które chociaż mogą należeć do kilku osób, to jednak bez wyodrębnienia samodzielnych uprawnień. Ponadto, art. 550 k.c. stanowi, iż jeżeli w umowie sprzedaży zastrzeżona została na rzecz kupującego wyłączność – z czym zapewne mamy do czynienia w omawianej sytuacji - sprzedawca nie może zawierać umów sprzedaży, które mogłyby naruszyć wyłączność przysługującą kupującemu.
Jedynym podmiotem, który mógłby zatem w tej sytuacji sprzedać prawa do transmisji z meczów ligi koszykówki jest telewizja Polsat. Dlaczego tego nie chce zrobić wiedzą tylko jej włodarze. Wydaje się jednak, że mogłoby to przynieść korzyści nie tylko koszykówce, ale też samemu Polsatowi.

TOMASZ DAUERMAN

* Autor jest radcą prawnym specjalizującym się w zagadnieniach sportowych. Ewentualne pytania proszę kierować na adres: info@dauerman.com.pl, tel. (+71) 79 47 784, fax (+71) 79 47 785

Powyższa publikacja ma charakter archiwalny, stan prawny od czasu wydania publikacji mógł się zmienić.
Po aktualne informacje z zakresu prawa zapraszamy na naszego bloga oraz facebooka.

lobbing dla sportuprawosportowedsmmediacje w sporcie
Przypnij

Porada prawna online - bez wychodzenia z domu!

Wypełnij i wyślij formularz a przygotujemy dla Ciebie profesjonalną opinię prawną.

Dodaj załączniki
Zapytaj prawnika