Organizacja Speedway Grand Prix

Spośród licznych pytań, które napływają do kancelarii, wiele zadawanych jest przez sympatyków żużla, a jednym z najczęściej poruszanych tematów jest organizacja Speedway Grand Prix. W odpowiedzi na życzenia czytelników, przedstawię Państwu sposób organizacji Grand Prix.
Do 1994 indywidualnego mistrza świata na żużlu wyłaniano w jednodniowych finałach. Rok później wprowadzano nową formułę – turnieje Speedway Grand Prix. O tytuł Mistrza Świata zawodnicy walczyli w kilku turniejach, a o tym, który z nich jest najlepszy decydowała suma punktów zdobytych w poszczególnych rundach.
Kilka lat później prawo do organizowania żużlowego Grand Prix wywalczyła Benfield Sports International (BSI). Przejęcie odpowiedzialności od Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM) za organizowanie międzynarodowych imprez żużlowych było z pewnością jednym z jej największych sukcesów. Nastąpiło to na mocy umowy między BSI i FIM. Rzeczą niezwykłą jest, że FIM przekazał te prawa na bardzo długi czas, mianowicie aż na dwadzieścia lat. Na podstawie tego kontraktu BSI stało się odpowiedzialne za kwestie finansowe imprezy, jej oprawę medialną, promocję i organizację wyścigów.
Benfield Sports International jest prywatną angielską firmą, która zarabia zajmując się doradztwem w zakresie marketingu sportowego, pomocą w negocjowaniu umów i poszukiwaniu sponsorów. Powstała w lipcu 1997 roku, na jej czele stoi Anglik John Postlethwaite.
BSI od razu przystąpiło do wprowadzania, często rewolucyjnych, zmian. Miały one na celu m.in. poprawienie atrakcyjności widowiska, zwiększenie zainteresowania żużlem na świecie, a także przyciągnięcie do sportu bogatszych sponsorów. Na cykl Grand Prix składa się zazwyczaj ok. 10 rund, organizowanych na różnych torach w Europie. Do niedawna indywidualnym mistrzem świata zostawał zawodnik, który uzyskał największą ilość punktów w wszystkich wyścigach. W sezonie 2005 system ten ulegnie jednak pewnej modyfikacji, ponieważ formę wyłaniania mistrza zbliżony zostanie do systemu jednodniowych finałów, który funkcjonował kiedyś, tj. zanim wprowadzono GP.
O miejscu odbywania zawodów decyduje BSI wspólnie z Międzynarodową Federacją Motocyklową. Zazwyczaj wygląda to tak, że przedstawiciele BSI proponują właścicielom poszczególnych klubów czy torów wyścigowych pomoc w organizacji wyścigów, a Międzynarodowa Federacja Motocyklowa ostatecznie zatwierdza daty i miejsca poszczególnych rund Speedway Grand Prix.
Mimo że BSI postawiło sobie bardzo ambitne cele i szczycie się wieloma osiągnięciami, nie brakuje osób, które odnoszą się do niej krytycznie. Zarzucają m.in. częste zmiany w sposobie rozgrywek czy brak sukcesów w transmitowaniu żużlu w telewizjach publicznych różnych krajów.
W następnym numerze poruszę zagadnienia związane z Międzynarodową Federacją Motocyklową oraz Polskim Związkiem Motorowym.

Powyższa publikacja ma charakter archiwalny, stan prawny od czasu wydania publikacji mógł się zmienić.
Po aktualne informacje z zakresu prawa zapraszamy na naszego bloga oraz facebooka.

lobbing dla sportuprawosportowedsmmediacje w sporcie
Przypnij

Porada prawna online - bez wychodzenia z domu!

Wypełnij i wyślij formularz a przygotujemy dla Ciebie profesjonalną opinię prawną.

Dodaj załączniki
Zapytaj prawnika