Regulaminy turniejów e-sportowych

02.08.2023, 06:00

Coraz więcej różnego rodzaju podmiotów zaczyna organizować turnieje e-sportowe. Są to turnieje odbywające się zarówno w dużych widowiskowych halach, gdzie widownię stanowi kilka tysięcy fanów e-sportowych zmagań i w których udział biorą gracze reprezentujący profesjonalne drużyny sportowe, jak i turnieje mniejsze, których organizatorami są np. lokalne organizacje czy szkoły, a ich uczestnikami nie są profesjonalni gracze. Same turnieje możemy z kolei podzielić na te rozgrywane online, jak i przeprowadzane w trybie offline (rozróżnienie to będzie miało istotny wpływ na rodzaj stosowanych regulacji prawnych, a także w niektórych obszarach różnicować treść regulaminów tychże turniejów).

Dla szybkiego przypomnienia:

Turniej offline. Gracze uczestniczą w turnieju osobiście, gromadząc się w jednym miejscu by rywalizować ze sobą w grach komputerowych bądź konsolowych. Z reguły są one organizowane w dużych obiektach w obecności publiczności, a w trakcie organizowane są imprezy towarzyszące, jak np. tragi, pokazy itp. Turnieje online. Turnieje online są organizowane w środowisku internetowym, co pozwala na udział zawodników z różnych miejsc na świecie. Dzięki temu można podczas rozgrywek zgromadzić graczy bez względu na ich lokalizację, co przyczynia się do większej różnorodności i konkurencji poszczególnych turniejów. Warto zauważyć, że w miarę rozwoju technologii i internetowych platform do prowadzenia rywalizacji e-sportowej, turnieje offline mogą współistnieć z wydarzeniami online.

Pomimo tego, że obecnie obowiązujące przepisy prawa nie regulują kwestii organizacji turniejów/współzawodnictwa w e-sporcie, podkreślić należy, że na organizatorach turnieju ciąży wiele obowiązków, które są uregulowane w różnych aktach prawnych. Jednymi z pierwszych aktów prawnych, do których powinny sięgnąć podmioty zamierzające zorganizować turniej e-sportowych są:

  • Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 616), gdzie ustawodawca szczegółowo określił, co jest imprezą masową i w związku z tym, jakie obowiązki ciążą na organizatorze takiego przedsięwzięcia.
  • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).

W doktrynie przyjmuje się, że regulamin turnieju e-sportowego co do zasady można zaliczyć do kategorii wzorców umownych, do których odnoszą się przepisy art. 384-385(4) ustawy z dnia kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.), a zakres swobody umów w odniesieniu do nich jest analogiczny jak w innych stosunkach umownych i będzie miał zastosowanie tutaj art. 353 (1) kodeksu cywilnego[1]. Tym samym treść regulaminu lub jego cel nie może sprzeciwiać się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Poniżej kilka najważniejszych zagadnień, które powinny zostać określone/uregulowane w regulaminie turnieju e-sportowego (oprócz tak podstawowych kwestii jak data imprezy czy jej miejsce):

  1. Wskazanie, kto jest organizatorem turnieju (imię, nazwisko – w przypadku osoby fizycznej oraz jej dane kontaktowe; w przypadku, gdy organizatorem jest przedsiębiorca to wskazanie jego firmy; numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
  2. Procedura rejestracji: Informacje na temat sposobu i terminu rejestracji uczestników, oraz jakie dane osobowe będą gromadzone i przetwarzane.
  3. System eliminacji - opis, jakie rundy lub etapy będą rozgrywane, w jaki sposób uczestnicy awansują do kolejnych etapów turnieju.
  4. Określenie, jakie formaty gier będą stosowane, takie jak pojedyncze eliminacje, podwójne eliminacje, grupy itp.
  5. Reguły gry - szczegółowy opis zasad rozgrywki, regulacji i ograniczeń związanych z poszczególnymi grami.
  6. Określenie sankcji za naruszenie regulaminu, w tym kary za oszustwa, nadużycia, czy inne niedozwolone wskazane w regulaminie zachowanie itp., procedura rozwiązywania sporów i kwestii spornych.
  7. Wskazanie ograniczeń wiekowych graczy, widzów turnieju (tutaj zastosowanie znajdą m.in. przepisy kodeksu cywilnego czy też regulacje ogólnoeuropejskiego systemu klasyfikacji gier – oznaczenia PEGI).
  8. Nagrody – regulamin powinien określać sposób wyłaniania zwycięzców oraz kwestie przyznawania nagród i ewentualnych wyróżnień dla pozostałych uczestników.
  9. Zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa uczestników turnieju – jeżeli turniej e-sportowy będzie spełniał przesłanki imprezy masowej, to na organizatorze spoczywa szereg obowiązków wynikających z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz innych aktów prawnych. Dodatkowo organizator turnieju powinien zadbać o cyberbezpieczeństwo graczy.
  10. Prawa własności intelektualnej związane m.in. z transmisją turnieju (organizator turnieju powinien szczegółowo zapoznać się z informacjami do kogo należą prawa majątkowe do gry, jak można z nich korzystać, ponadto należy wskazać jakie prawa przysługują organizatorom, uczestnikom i widzom dotyczące treści powstałych podczas turnieju).
  11. Zagadnienia dotyczące ubioru graczy.
  12. Regulacje dotyczące procedury postepowania w przypadku wystąpienia problemów technicznych, np. problem z połączeniem internetowym. 
  13. Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych.
  14. Postanowienia końcowe (inne istotne informacje, które nie zostały uwzględnione wcześniej, jak np. zmiana regulaminu, możliwość przerwania turnieju, itp.).

Powyższy katalog zagadnień nie jest katalogiem zamkniętym. Postanowienia regulaminu należy każdorazowo dostosować do rodzaju, charakteru turnieju. Sporządzenie regulaminu turnieju z całą pewnością leży w interesie organizatora turnieju. W praktyce bowiem pozwala na egzekwowanie określonych praw i obowiązków. Jasny i transparentny regulamin buduje zaufanie wśród uczestników i widzów, którzy mają wiedzę na jakich zasadach organizowane jest wydarzenie, a także może stanowić czynnik decydujący o podjęciu współpracy/ zaangażowaniu się sponsorów w dane wydarzenie. W sytuacji, kiedy organizatorzy turnieju współpracują z innymi podmiotami, takimi jak np. platformy streamingowe, partnerstwo może wymagać ustalenia wspólnego regulaminu.

 

 

 

[1] Por. M. Bednarek, P. MIkłaszewicz, Wzorce umów [w:] System Prawa Prywatnego, t.5 (red. K. Osajda)

17.10.2024, 07:00

#czasnakobiety w sporcie. Projekt ustawy przyjęty przez rząd

Lee mas
09.10.2024, 05:00

To warto wiedzieć o kartkach cz 2

Lee mas

¿Tiene alguna pregunta??

Llame al +48 71 794 77 83

El sitio web utiliza cookies que son necesarias para un uso cómodo del sitio web. Puede modificar la configuración de cookies en su navegador en cualquier momento. ×